torsdag 12 januari 2017

9/11 Memorial & Museum

Det är några månader sedan jag var i New York, men har fortfarande en del att berätta om. Det kommer några fler inlägg från resan. Lite sent, men något att läsa i vintervädret.

It's a few month since I were in New York, but have still more to tell. It will be more blog posts from my journey. A Little bit late, but something to read during the winter.



Ett måste när man besöker New York för första gången, är ett besök på 9/11 Memorial & Museum
Jag säger som alla, som har varit dit, var där så tidigt som möjligt.
När jag kom dit, var "min" kö inte så där jättelång (jag hade ett NYK-pass). Tog bara ca 40min. Fick min entrébiljett ca klockan 12:30 och den gällde för insläppet klockan 14:30. Så det blev en promenad runt området med bl.a  poolerna. Tyvärr var vädret riktigt urrigt, värsta dagen på hela vecken. Så jag iväg för en liten lunch istället.
Väl tillbaka så gick det ganska fort att komma in.
Jag visste inte vad som väntade mig, men efter rulltrappan ner ... alla människor som fanns i alla köer, var fanns de? Det är så stort. Flera våningar.
Många platser som jag besöker kan man berätta i ord om vad man känner och tycker, men inte här. Många tankar tänktes när jag gick omkring där i flera timmar.
Lägger nu bara in några av bilderna jag tog.
Några med kommentarer, andra utan.

One "must" when you are visiting New York for the first time, is 9/11 Memorial & Museum
As everyone who had been there says, be there as early as possible.
When I came there, my "line" wasn't so long (had a NYK pass). Took only 40 minutes. Got my ticket at 12:30 pm and it was for the 2:30pm inlet. So I took a walk around the area and the pools. Unfortunately the weather was really bad, the wearst day of the week. I went to get something for lunch instead.
Back again and now I got in very fast.
I didn't know what to expect, but when I came down with the escalater ... where were all the people from the queues? It's huge.
Many places that I had visited, I can tell in words what I think and feel, but not here.
Many thoughts was thinking when I walked around there for hours.
So I just put in some of my pictures.
Some with comments, some without.




Freedom Tower



Nya tunnelbanestationen/the new subway station
 







Innertaket på stationen/the ceiling at the station
 



En av poolerna/one of the pools
 


 
 

På ett offers födelsedag sätts en vit blomma vid namnet/ at a victims birthday,a white flower puts on the name










Under en pool/under a pool

Vilken färg hade himlen den 11september?/what coulor had the sky the 9th of September?






 
 
 
Kändes inte bra att läsa det här när jag satt där/I didn't felt god to read this when I sat there

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar